42china.reismee.nl

Dag 15 - HongKong

Hoi lieve volgers!

Hier nog een laatste update vanuit het Verre Oosten. We zitten nu (23:05 uur) op het vliegveld van HongKong te wachten op onze vlucht terug naar huis (@Susan: het vluchtnummer is nog hetzelfde alleen de vertrektijd is 5 minuten eerder, maarja, wat zegt dat op een vliegtijd van 13-14 uur...). We hebben vandaag echt weer een topdag gehad. We mochten vandaag uitslapen tot 12 uur, dan zou namelijk de stadstoer starten met onze Nederlands sprekende gids Damian (een HongKong Chinees die jaren in Amsterdam heeft gewoond). Wij hebben de ochtend gebruikt om op eigen houtje naar een winkelcentrum te gaan per metro. Dat ging echt perfect! Hier wordt alles namelijk zowel in het Chinees als het Engels weergegeven. De metro's waren ook erg luxe vergeleken bij die in Amsterdam (en gingen ook ondergronds haha). In de metro werd op een kaart met lampjes aangegeven waar de metro zich bevond, wat de volgende halte was en aan welke kant van de metro je uit moest stappen. Erg handig!

Het winkelcentrum (waar we op aanraden van de receptioniste in het hotel naartoe gingen) viel tegen. Ten eerste gingen de winkels pas laat open en ten tweede vonden we niets aan de winkels... Dus van dat uitje was het ritje met de metro het absolute hoogtepunt.

Om 12 uur maakten we kennis met Damian voor de stadstoer. We begonnen met een bezoekje aan Victoria Peak, de hoogste berg op HongKong Island met mooi uitzicht over HongKong. We hebben Repulse Bay Beach bezocht. We zijn met een ferry overgestoken, met een San Pan (een soort watertaxi) over het water gegaan en we hebben een tempeltje bezocht. Daarna hebben we met een deel van de groep gezamenlijk gegeten bij een Chinees restaurant. Nog een laatste keer Peking eend. Lekkerrrr. En vervolgens gingen we terug naar het punt waar vandaan we de beroemde lichtshow van HongKong konden bewonderen. Ook heel leuk.

En nu dus wachten op het vliegtuig terug. En dat is ook wel weer erg leuk. We hebben jullie gemist! (Het weer in NL trouwens niet, we liepen hier vandaag in 31 graden, met afgeritste broeken en korte mouwen.)

Susan

Ik hoop toch zo dat jullie een goede/fijne vlucht terug hebben, mét langebenen plaatsen. Houd de paraplu's maar bij de hand! Als ik dit schrijf zitten jullie al bijna in het vliegtuig dus het heeft eigenlijk weinig zin. Maar evengoed goede reis en tot ziens. liefs van Susan