42china.reismee.nl

Dag 12 - van Guilin naar Yangshuo

Vanmorgen vertrokken we met de bus vanaf Guilin zodat we om 9:00 uur aan boord konden stappen van de boot. We hebben een tocht van zo'n 5 uur gemaakt op de Li-rivier. Met voortreffelijk weer!!! Een beetje mistig, bewolkt en een aangenaam windje voor wat verkoeling. Het is hier namelijk best wel warm, een graadje of 30.

De vaartocht door het karstgebergte was schitterend! Mooie natuur! En veel activiteit op en langs het water. De camera's hebben het er weer zwaar mee gehad. Onderweg werd op de boot ook nog flink gezongen. Door zowel mensen uit onze groep als mensen uit een andere groep (weet niet of dat Chinezen waren of andere toeristen). Erg gezellig. De lunch was vandaag op de boot. Het smaakte prima.

Vanavond gaan de liefhebbers samen biervis eten bij een lokaal restaurant. Daarna kunnen we mee naar een demonstratie visvangenmet aalscholvers. Daarna is ook nog een lichtshow maar daar gaan we niet heen.

Morgen om 21:20 vertrekt onze nachttrein. Helaas is nog niet bekend of we in een softsleeper coupe zitten of hardsleepers... Bij hardsleeper is alles helemaal open. En er zijn meer slaapplaatsen. Joy, onze nieuwe gids, gaat wel haar best doen om voor ons vieren of in elk geval voor Eric een 'lange-benen-plek' in het vliegtuig terug te regelen. Dat had Michel haar nog gevraagd.

Gilbert

Biervis?? Lijkt me heerlijk! Zou je daar dronken van worden? Misschien als je er 3 kilo van eet... Vissen met aalscholvers, daar heb ik ook nooit van gehoord! Ja wel dat ze vis vangen, maar samen met mensen? Ben benieuwd!

Simone

Voor we naar China gingen hebben we er en documentaire over gezien. Het vissen met aalscholvers wordt nu alleen nog voor de toeristen gedaan. Maar wat ze doen is dat de visser een aalscholver traint met het vangen van vis. Alleen krijgt de aalscholver een bandje om zijn hals (ja, niet zo aardig...) waardoor hij de vis die hij vangt niet door kan slikken en terug brengt naar de visser. Die haalt de vis uit zijn bek en als beloning krijgt hij een kleiner visje dat hij wel door kan slikken.

Yvonne

Lieve allemaal,
Wat een reis maken jullie! Wat een indrukken. Geweldig hoor. Onderhand kunnen jullie zelf een boek met van die mooie foto's samenstellen...
Wat is in vredesnaam biervis? De weg kwijtraken in een stad moeten jullie maar niet meer doen..Lijkt me behoorlijk eng in een omgeving waar de taal geen enkele aanknoping biedt: ik denk niet dat elke Chinees engels spreekt. Uit jullie verhalen komt naar voren dat jullie ook genieten van het eten: wel even anders dan het gemiddelde Chinese restaurant hier hè? Jullie groep komt ook goed over: mazzel! Rob, heb je wel uit volle borst meegezongen?
Lieve mensen, geniet nog volop van de komende dagen!!! Uitrusten kan je hier wel weer...veel liefs van Yvonne en Rob

Rob

Eindelijk tijd om ook even achter het p-klavier te kunnen zitten zitten.
Natuurlijk zong ik: Oh mooie Westertoren!

En ik geef ook graag een algemene reactie op onze Chinareis. Wat op mij veel meer indruk maakt dan de Muur, De Verboden Stad, etc, is het contact met de mensen. Echt geweldig. Zelfs op de muur was ik meer onder de indruk van de mensenstroom dan van het bouwwerk zelf.

Ook nog een berichtje voor mijn treinvriendin, Bettina. Gisteren reden wij in de magneetzweeftrein. Helaas niet op zijn topsnelheid van 450 km, slechts 301 km per uur. We hebben mooie foto's voor je gemaakt.

Heel veel liefs allemaal, we gaan ons opmaken voor de meevissende aanscholvers!

lenie

Wat zien jullie veel, een prachtige reis lijkt me en wat een mooie foto's. Leuk om vanuit ons koude kikkerlandje de reis op afstand mee te beleven. Het lijkt me wel heel vermoeiend, maar thuis kun je weer uitrusten. Geniet er de laatste dagen nog maar van. Groetjes aan allemaal,
liefs Lenie

Joseph

"(weet niet of dat Chinezen waren of andere toeristen)" Kijk: droegen de mannen in dat gezelschap een rok, dan waren het waarschijnlijk Schotten.