42china.reismee.nl

Dag 9 - Shanghai

Shanghai museum met Fabergé tentoonstelling

De toegang tot het museum is gratis. Wel is er een strenge securitycheck. Je mag water mee naar binnen nemen maar dan moet je wel laten zien dat het drinkwater is door voor het oog van de beveiliging een slok te nemen. Wij besluiten onze tassen in de bus te laten.

Op de tweede verdieping (dat is in China dus 1 hoog) is de Fabergé tentoonstelling. Bij de ingang staat dat fotograferen verboden is maar iedereen doet het dus het mag. Soms wordt er iemand uitgepikt waar tegen wordt gezegd dat het niet mag, waarna iedereen gewoon weer verder gaat. Bijzonder land.

Jaden Budha tempel

Dit is een soort financiële instelling. De monniken hebben hun eigen beveiligingsdienst vanwege de grote bedragen aan giften die ze ontvangen. Er wordt heel wat wierook verstookt. De jaden budha beelden zijn op de eerste verdieping en mogen niet gefotografeerd worden (hoewel het liggende beeld midden in een souvenirshop ligt...)

Bij de tempel is ook een koi vijver met wel 100 koi karpers in verschillende kleuren en maten.

Zijden fabriek

We krijgen een rondleiding bij Jiangnansilk. Mary laat ons de verschillende stadia zien voordat tot een zijden product gekomen wordt. Er zijn eerst de motjes, het vrouwtje is groter dan het mannetje. Ze zorgen voor 400 bevruchte eitjes! De rupsen eten de bladeren van de moerbeiboom. Na 40 dagen zijn ze volgroeid en gaan ze hun cocon spinnen. De draad komt uit de bek en kan wel 1400 meter lang worden (afhankelijk van het seizoen, dit hangt samen met de kwaliteit van de bladeren van de moerbeiboom). Soms zitten twee rupsjes tijdens het maken van de cocon te dicht bij elkaar. Zij maken dan samen een cocon. Voor het winnen van de draad is dat niet handig omdat dan twee draden door elkaar gesponnen zijn. Deze cocons worden gebruikt voor het maken van dekbedden! De medewerksters lieten ons zien hoe dat in z'n werk gaat. Het ziet er in elk geval makkelijker uit dan het is. De rondleiding eindigt in een gigantische souvenirshop waar kleding, stof maar ook dekbedden en dekbedovertrekken gekocht kunnen worden. Een dekbed voor lits-jumeaux komt neer op ongeveer 60 euro.

Acrobatiek

Omdat we vanavond naar het theater gaan: de ERA acrobatiek-show hebben we niet veel tijd om uitgebreid te eten. Daarom eten we bij de Pizza-hut. Aansluitend drinken we koffie bij Mc Donald's vanwege de wifi-verbinding die helaas niet werkt. En daarna gaan we naar de ERA acrobatiek-show: schitterend!! De show bestaat uit verschillende adenbenemende acts. Te beginnen met een fiets-act met meerdere mensen op 1 fiets, overspringen van de ene naar de andere fiets, je kunt het zo gek niet bedenken. Een man die balanceert met plankjes met daartussen glazen op een metalen rol die tijdens het balanceren een stapel kommen op zijn hoofd zet. Het eerste schaaltje positioneert hij met zijn handen, het volgende zet hij op zijn voet om vervolgens met een schopbeweging het schaaltje in het kommetje op zijn hoofd te stapelen. Daarna doet hij hetzelfde met twee kommetjes tegelijk, zelfs met drie kommetjes, dan nog een beker waar hij vervolgens een lepel in mikt!

Als we weer buiten komen blijkt dat onze buschauffeur wel drie keer is weggestuurd, hij stond geparkeerd op de weg. Hij knikte dan ja, reed een rondje om hem vervolgens weer op dezelfde plek neer te zetten.

Onderweg naar het theater (het is half 7 en donker in Shanghai) kunnen we vanaf de weg de huizen in kijken. We zien pannen op het fornuis staan, gedekte tafels, mensen bij de tv enz. Wel schijnt het zo te zijn dat de generatie van de 1-kind-politiek meestal uit eet. Dat kan twee redenen hebben: ze hebben vanwege hun werk geen tijd om eten te kopen en te koken of ze kunnen niet koken. Deze generatie wordt flink gestimuleerd om te presteren. Ze zijn het enige kind en het kind waarvan de ouders en grootouders afhankelijk zijn. Zij moeten dus een goed inkomen hebben om de familie te kunnen onderhouden.

Shanghai betekent trouwens: we gaan de zee op.

Gilbert

Fabergé, da's toch van die eieren? Volgens mij is 60,- niet zo duur voor zo'n zijden dekbedovertrek! Ik wil die acrobaat wel eens in de leuke bezig zien, lache!!

Monique

Waarom is de 2e verdieping in China pas de 1e? Is daar een reden voor. Zeg als we geldgebrek krijgen, kunnen we dus altijd nog monnik/non worden. Niet te geloven dat ze een eigen veiligheidsdienst hebben voor al die giften die ze krijgen!

Maaike

Hihi die veiligheidscheck echt geweldig! En zij weten natuurlijk niet dat jullie het tegengif voor de giftige water in het andere 'waterflesje' hadden... :-)

Simone

@Gilbert: ja van de eieren inderdaad. Er stonden er een paar, gaaf hoor! En die dekbedden zijn echt spotgoedkoop inderdaad. In NL kosten die zeker over de 100 euro, volgens onze gids.
@Monique: in het Chinees bestaat de '0' niet. Dus beginnen ze te tellen bij 1. En daardoor is begane grond 1.
@Maaike: hahaha, daar was ik natuurlijk nog niet opgekomen.