42china.reismee.nl

Dag 8 - Shanghai

Om 7:40 arriveert de trein in Shanghai, een stad met zo'n 23 miljoen inwoners. Onze lokale gids heet Rocky. Zijn Chinese naam betekent steen, vandaar.

Het internet is hier niet gratis dus het verslag moet even wachten. Misschien kan het een keer vanaf de Mc die hier om de hoek zit. De Starbucks is ook al gespot.

Shanghai is een stad van contrasten.

De hotelkamers zijn gereed dus voor we op pad gaan kunnen we ons gelukkig even opfrissen. De eerste excursie voert ons door een Hutong van Shanghai. Hier komen zelden toeristen. Vervolgens komen we uit bij de bazaar waarin zich de Yu-tuinen bevinden.

We worden gewaarschuwd voor zakkenrollers die inmiddels al bekend zijn bij naam. Ook moeten we vooral niet meegaan met mensen die ons van alles aanbieden. Niet meelopen. En inderdaad, we worden meerdere keren uitgenodigd, voor horloges, kleding, tassen en allerlei andere rotzooi. Zelfs in een boekenwinkel met meerdere verdiepingen worden we door een personeelslid (was ze dat echt?) uitgenodigd om mee te gaan om in twee minuten Chinees te leren. Ja ja. Als Rob en Eric 10 meter samen lopen worden ze direct aangesproken door Chinese vrouwen met de vraag of ze een massage willen. Ja, de mensen zijn hier heel anders dan in de plaatsen waar we hiervoor waren. Ook foto's maken ze niet meer na het eerst gevraagd te hebben, ze maken ze gewoon.

Na de Yu-tuinen gaan we lunchen en daarna door naar de wereldbekende Bund. Schitterend die skyline!! Vervolgens worden we halverwege Nanjing road gedropt om te shoppen. We eten een ijsje bij de Haagen Dasz! En ondertussen kunnen we heerlijk mensen kijken en bedelaars en straatverkopers van ons afslaan. Ze zijn hier flink vertegenwoordigd.

's Avonds eten we samen bij een restaurant waar Michel nog niet eerder met een groep heeft gegeten. Het is hetzelfde principe als in voorgaande restaurants (een draaischijf op tafel waarop verschillen gerechten worden gepresenteerd) alleen zijn het iets andere gerechten dan we gewend zijn. Zo is er wat vis bij (ja, we zitten nu aan de kust) en zijn de gerechten iets pittiger van smaak. Er is ook gerechtje dat eruit ziet als gebakken banaan, met daarbij een zoetig sausje (doet denken aan gele vla). Het is gebakken tofu. Heerlijk!!! En we eindigen met geluks rijstkoekjes. Heel apart, maïs/rijstkoeken met hagelslag en mayonaise. Een combinatie waar we zelf niet op zouden komen maar verrassend lekker.

En dan gaan we de straat op om een taxi te zoeken voor een tochtje naar de verlichte Bund. Die taxi hebben we binnen een halve minuut te pakken. We laten de Chinese tekenreeks zien op het briefje van Michel (om ons te laten brengen naar het punt waar vandaan je goed zicht hebt op de Bund). Inclusief fooi zijn we 30 Yuan (ongeveer 4 euro?) kwijt voor een enkele rit. Geen geld! En dan nemen we lekker de tijd om wat nachtopnames te maken van de verlichte gebouwen. Rob met zijn extra lichtgevoelige lens en Simone met de fisheye lens.

Gilbert

Ongelofelijk dat je daar toch zoveel westerse invloeden ziet! Erg benieuwd naar de foto's!

Monique

Euh die combi van hagelslag en mayonaise klinkt echt vies!

Maaike

Jeetje ook spannend om met zo'n briefje Chinese tekens een taxi in te stappen! Wie weet wat het betekent als je het op z'n kop houdt!

Simone

@Monique: ja, apart hè die combinatie met mayo. Maar echt: het was lekker. Gisteren zat het op heerlijk gepaneerd vlees. Jammie!
@Maaike: Haha, daar had ik nog niet aan gedacht, dat het ondersteboven misschien iets heel anders betekent. De taxi van de heenweg wist meteen waar we heen wilden. De taxi voor de terugweg had wel wat meer moeite... Maar we zijn er weer gekomen hoor!

Joseph

"Als Rob en Eric 10 meter samen lopen worden ze direct aangesproken door Chinese vrouwen met de vraag of ze een massage willen." Conclusie: om als man een massage aangeboden te krijgen, moet je samen met een andere man lopen... Autres lieux autres moeurs!