42china.reismee.nl

Dag 7 - Xi'an

We mogen wat langer blijven liggen en gaan dan eerst naar de stadsmuur van Xi'an. Deze loopt helemaal rond en heeft een lengte van 14 km. Tegenover het station was de muur ingestort maar dat is helemaal gecorrigeerd. Er is meteen een viaduct van gemaakt zodat het verkeer er onderdoor kan.

De tweede attractie van vandaag is de grote gans pagode. Michel raadt ons aan hier nog even volop te genieten van de rust want Shanghai is een mierennest (met maar liefst 23 miljoen inwoners...). Rond de pagode zijn nog wat gebouwtjes en een parkje. We wandelen er rustig tussen door en gaan even in de schaduw zitten voor we weer moeten verzamelen.

De lunch is in een groot hotel en weer zeer smaakvol! Er ligt bestek maar Eric en Simone gaan toch voor de stokjes. Het gaat gelukkig steeds beter!!

Na de lunch gaan we naar de moslimwijk en de grote moskee die daar gelegen is. Er hangen heerlijke kruidige luchtjes in deze wijk. Via een wandeling door de bazaar komen we bij de moskee. Heel verrassend is dat deze moskee in de openlucht is. Mooie gebouwtjes met doorgangen. Na de moskee zijn er twee mogelijkheden: dezelfde weg terug naar de bus of via de moslim winkelstraatjes lopen: eerst links en dan twee keer rechts. Als we maar wel op tijd terug zijn want de bus gaat om 15:45 rijden zodat we op tijd op het treinstation zijn. Eric wil graag door de moslim straatjes en Rob en Gerda gaan via de bazaar terug zodat ze meteen even voor wat souvenirs kunnen kijken. In de moslimstraatjes zijn leuke winkeltjes met levensmiddelen die je bij ons niet op deze manier aangeboden ziet worden. Op een tafeltje op straat liggen enorme koeienlevers en andere onderdelen die we niet thuis kunnen brengen. In een poort is een groentekraam. Er staan karretjes met groene en rode vruchten. En aan de gevels hangt neonverlichting in verschillende kleuren.

Zoals gezegd gaan Eric en Simone links, en twee keer rechts. De straat uitlopen en dan zouden we de poort waarbij we de bus verlieten weer zichtbaar moeten zijn. Niet dus... Simone vindt het meteen al niet meer leuk want het is al 15:20 uur. We hebben dus minder dan een half uur om op tijd bij de bus te komen. We zullen heus niet achter gelaten worden maar we willen ook niet dat door ons toedoen de hele groep te laat op het station komt!! Alle straatjes lijken voor ons op elkaar. En hoewel Eric altijd de weg wel weet, heeft hij nu ook een probleem. Door het filmen heeft hij minder goed op kunnen letten. We bellen Michel om alvast te melden dat we verdwaald zijn. Gelukkig weet hij wat we verkeerd deden: we zijn te ver doorgelopen. We moeten dus een stukje terug en dan links. Maarja, uit welk straatje kwamen we ook alweer... Michel zal ons in elk geval tegemoet komen. En gelukkig herkennen we de groentekraam onder de poort. We zijn op de goede weg! Tijd om eten te kopen voor in de trein hebben we niet meer maar gelukkig zijn we wel op tijd bij de bus. Michel is er dan alleen nog niet. Maar Carina, de lokale gids belt hem zodra ze ons ziet om door te geven dat we terecht zijn. Uiteindelijk kunnen we toch nog op het geplande tijdstip naar het treinstation. Bedankt Michel!!!

Op het treinstation hebben we nog ruim de tijd om wat noedels, koekjes en drinken in te slaan. Rob en Gerda hebben in de moslimwijk al wat eetbaars meegenomen, chips en yoghurt. Gelukkig hebben we in de trein allemaal weer softsleepers en deze keer zijn we ook op een logische manier ingedeeld: geen Chinezen tussen ons in. Al snel na vertrek ruiken de toiletten niet zo fris meer. Neus dicht en je merkt er niets meer van.

Gilbert

Gadverdamme koeielevers, misschien maar beter dat jullie die andere onderdelen niet herkenden! Wat een avontuur weer!

sylvia

Waarom verbaasd het me nou niet dat jullie verdwaalden hahahah gelukkig is alles goed gekomen...Wat een toffe belevenis jongens en reuze leuk om dit zo met jullie mee te maken...

Monique

Oh wat naar dat jullie verdwaalden, ik kan mij heel goed voorstellen dat Simone het al snel niet meer leuk vond. En zeker niet als je ook nog weet dat er een groep op je wacht en je je trein moet halen! Gelukkig is het goed gekomen.

Maaike

O wat eng dat jullie verdwaald waren, en idd ook niets voor Eric om de weg niet te weten maar wel erg fijn dat jullie zo'n behulpzame reisleiding hebben! En anders hadden Rob en Gerda vast ook gemeld dat jullie er nog niet waren! Pfft!

Simone

Ja ik vond het echt helemaal niks dat we de weg kwijt waren. Tot nu toe heeft iedere vakantie wel een keer zo'n stressmomentje, hopelijk was dit het voor deze reis hihihi. (Helemaal nu Michel onze gids niet meer is...)