Dag 5 - Beijing
Jippie! Met dank aan Eric's kennis en zakmes heeft hij onze internetaansluiting in de hotelkamer in Xi'an gerepareerd!!!Nog net even tijd om het verslag bij te werken voor we gaan 'hotpotten'.
Zomerpaleis
We bezoeken het zomerpaleis in Beijing. We hebben nog steeds mooi weer, zo'n 25 graden en zon.
Het Kunmingmeer is onderdeel van het Zomerpaleis. Hierop varen boten. Het meer is deels handmatig uitgegraven en de ligging ten opzichte van de paleisvertrekken is gunstig doordat over het meer koele lucht wordt aangevoerd. Keizerin Cixi was een goed gifmengster en op deze manier wist zij het te schoppen tot eerst concubine. Het geld in de schatkist gebruikte zij voor het uitbouwen van het zomerpaleis. Deze uitbouwingen zijn herkenbaar aan die niet gouden daken. Dat mocht alleen de keizer. De keizerin had drie hobby's: muziek (ze was dol op opera: hoe langer hoe beter), vissen (alleen omdat ze niet mocht doden (hoe zit het dan met dat gifmengen??) deed ze geen worm aan de haak. Toch haalde ze een goudvis boven. Een eunuch zwom onder water, deed een vis aan de haak en trok aan de lijn) en het fokken van hondjes. Een klein ras met manen, dat wat weg had van leeuwen.
We gaan naar binnen via de hoofdingang. De schijnlaurier (osmantus) bloeit op dit moment! En dat is een treffer want deze boompjes/struikjes bloeien maar twee weken per jaar. Michel vertelt ons heel veel over het aanleggen van het zomerpaleis en de keizerin.
We lopen verder naar het meer. In het meer is een klein eilandje waar je via een bruggetje naartoe kunt. Je hebt er schitterend uitzicht over het meer met op de achtergrond de Langlevenheuvel met schitterende religieuze gebouwen. De afspraak is dat we elkaar weer treffen bij de marmeren boot. Je kunt langs het water lopen maar ook bovenlangs en dan meteen een tempel bezoeken. Wij gaan bovenlangs en treffen daar een groep Chinezen die muziek maken en dansen. Het is er lekker druk. Wij staan foto's te maken maar voor we het weten worden we uitgenodigd om mee te dansen. Wat een belevenis.
We lopen weer verder en zien wat mensen rond een bankje met daarop een vrouw. Ze is niet goed geworden. Later horen we dat de muziek moest stoppen.
Vlakbij het Zomerpaleis wordt de lunch opgediend. Het is weer heerlijk, met jasmijnthee.
's Middags maken we een tocht met riksja's door een Hutong. Michel vertelt ons dat we geen medelijden hoeven te hebben met de fietsers want de riksja's zijn voorzien van trapondersteuning.
Onderweg stoppen we een aantal keer. Bijvoorbeeld om jasmijnthee te drinken bij een Chinees echtpaar met een zeer ruime woning in de hutong. We zitten met de hele groep op de binnenplaats waar granaatappelbomen staan. Een Chinese tuin moet altijd vier elementen bevatten: water, groen, rots en gebouwen. Hun tuin voldeed daar uiteraard helemaal aan.
We gaan weer verder met de riksja's door de smalle straatjes. De volgende stop is in een winkelstraat.
Daarna is het nog een klein stukje naar de grote winkelstraat van Beijing. Hier eet Rob zijn eerste ijsje in China! Bij de Mc Donald's. We zijn namelijk gewaarschuwd voor het eten van ijs. In sommige gevallen kun je er ziek van worden doordat het ijs bijvoorbeeld al meerdere keren is ingevroren. In deze straat kopen Gerda en Simone allebei een zak jasmijnthee.
's Avonds moeten we al bijtijds naar het station daarom stelt Michel voor dat we vlakbij het station nog ergens een eenvoudige maaltijd nuttigen. Ook hier smaakt alles weer heerlijk! Alleen is de teleurstelling groot als we de indeling horen van de slaapcoupés... Vier van de coupés die we nodig hebben zijn niet alleen in gebruik door onze groep. Er zit telkens een Chinees bij. Voor ons betekent dat dat een van ons bij drie Chinezen moet slapen. Maar Michel doet zijn best om dat om te ruilen. Gelukkig is dat gelukt!!! De Chinees die eigenlijk in onze coupé zou slapen wilde wel ruilen. Oef!!! De coupé is lekker knus en zolang hij stilstaat bloedheet: de airco werkt pas als hij gaat rijden.
We slapen niet allevier even goed. Het beweegt enorm en om de 10 seconden toetert de trein er lustig op los. Wij liggen in wagon vijf maar een groot deel van onze groep ligt in wagon 1! Zij horen het nog veel harder. Onderweg stopt de trein een aantal keer.Reacties
Reacties
Wat een belevenissen,om nooit meer te vergeten,toen wij bij het (zomer) paleis waren was alles bevroren en ijskoud.Fijn dat jullie het zo treffen ,geweldig die treinreis, had maar met zo een chinees in de coupe gegaan hadden jullie wat recepten kunnen uitwisselen.
Geweldig! Dit is geen verslagje maar een boekwerk! Heel fijn, ik zie de reis gewoon voor me:) Goed hé zo'n Zwitsers zakmes in de handen van een techneut:) Fijn dat jullie toch in één coupé sliepen en wat maken jullie een prachtreis! Heel veel liefs van ons allemaal incl. vee.
Jeetje dat was spannend met bijna een vreemde op de 'kamer'. Wat een geluk! Was het bij de andere coupés ook gelukt om de onbekende Chinees om te ruilen? Ik hoop dat jullie bij de komende treinreizen weer met z'n viertjes zitten hoor!
Reageer
Laat een reactie achter!
- {{ error }}